wheelsreinvented logo

 

 

Bij tweewielers, e-bikes, is elektrische ondersteuning inmiddels razend populair. Maar ook bij trikes zou deze ondersteuning voor meerdere doelgroepen interessant kunnen zijn. Zoals voor de groep die vooral wil genieten van het rondrijden en een hekel heeft aan zwaar moeten trappen bij tegenwind of hellingen. Of voor toeren in de bergen, daar heeft een trike het nadeel van wat meer gewicht en daarbij zou de elektromotor kunnen helpen. Ook zijn er steeds meer mensen voor wie deze milieuvriendelijke aandrijving een prettige aanvulling zou kunnen zijn voor het woon-werkverkeer. Trappen wanneer dat kan en elektrische ondersteuning waar dat prettig is. En tot slot er is nog de groep mensen met beperkingen zoals spieraandoeningen of gewrichtsproblemen. Dat de elektrische ondersteuning alleen voor bejaarden is, is al lang achterhaald.

De wetgeving in Nederland bepaalt dat elektrische ondersteuning mag helpen tot een snelheid van 25 km/u. Je mag wel harder, maar dan zul je zelf moeten trappen. De motor mag een maximaal nominaal vermogen hebben van 250 Watt. De motor mag alleen ondersteunen, dus om te rijden moet er altijd ook zelf getrapt worden.

Er zijn diverse motoren en accutechnieken. Er zijn de klassieke elektromotoren met koolborstels, zoals in de huishoud boormachines. En er zijn de modernere borstelloze motoren die volledig elektronisch worden aangestuurd. Deze motoren maken ook vrijwel geen geluid.

Accu’s bestonden vroeger vrijwel altijd in de vorm van lood met zwavelzuur, zoals nog steeds in auto’s (afgezien van hybride auto’s zoals de Prius). Maar voor gebruik op de fiets zijn deze te zwaar. Daarom worden daar vaak andere types gebruikt, vroeger de nikkel-cadmium (Ni-Cd) en later de metaal-hybride (NiMH). De meest recente ontwikkeling is de Lithium-ion (Li-ion) die lichter is dan de andere types en meer elektriciteit kan opslaan. De Li-ion accu is nog wel vrij duur. Zie ook Wikipedia.

Wheels Reinvented werkt met de moderne (borstelloze) motoren en de nieuwste accutechnieken (Li-ion).

De BionX is een beroemde motor uit Canada, die wereldwijd gebruikt wordt. De fabricage is opgezet door een kleine groep mensen en recentelijk overgenomen door Magna, een grote firma in auto-onderdelen die meer met elektrische aandrijving wil gaan doen.

De BionX heeft een zeer geavanceerde techniek. Er wordt gebruik gemaakt van ‘direct drive’ techniek, daardoor zijn er geen tandwielen in de motor nodig. Compleet geruisloos en vrijwel geen weerstandsverliezen. Er is geen aparte koppel-sensor nodig, er wordt gemeten aan de kettingspanning. De besturingselektronica is ingebouwd in de accu box. De bedieningsconsole zit vlak bij het stuurhandvat en is tevens een volledige tripcomputer met afstands- en snelheids-weergave. De ondersteuning kan in 4 standen worden ingesteld. De laagste levert 25% ondersteuning, de hoogste liefst 300%. Maar er zijn ook vier zogenaamde ‘regeneratie’ standen. Hierbij remt de motor en gebruikt die remenergie om de accu op te laden! Ideaal in heuvel-of bergachtig gebied. Helling af levert energie. Op de remhandel is een sensor gemonteerd zodat ook bij gewoon remmen eerst op de motor wordt geremd, ook weer met terugwinning van energie. De computer kent zelfs een ‘op slot’ stand, waarbij de zwaarste blokkering ingesteld wordt. Fietsen is dan vrijwel onmogelijk. Alleen met de juiste pincode op de console kan het slot weer vrijgegeven worden. Wheels Reinvented heeft apparatuur om de motor naar wens in te stellen, te voorzien van de nieuwste software en voor volledige diagnose van de BionX set.
Op de trikes leveren wij het model PL 250 HT. De letters HT staat voor High Torque oftewel hoog koppel. Juist dit is erg geschikt voor de trike, vooral in heuvel- of bergachtig gebied en natuurlijk bij de pittige tegenwind in onze polders. De motor is onderhoudsvrij en weerbestendig.

Technische gegevens PL 250 HT
Koppel: nominaal 9 Nm, met 32 Nm als piek
Motorvermogen: nominaal 250W, maar kan kortstondig 450W leveren
Bereik: afhankelijk van de hoeveelheid assistentie 25 km. tot 80 km
Motor: borstelloze naafmotor
Gewicht: motor 4 kg - accu 4,1 kg
Accu: type 36 Volt 9,6 Ah Li-ion
Oplaadtijd: ongeveer 3 uur
Garantie: 2 jaar op elektrische en elektronische componenten, 1 jaar op de accu

Zie ook de BionX website

De eZee motorkit is een ‘geared drive’ motor, bestaande uit een planeet tandwielstelsel om een hoog koppel te kunnen leveren. De ondersteuning wordt bepaald aan de hand van een koppelmeter. Deze kit heeft als mogelijkheid om tot maximaal 6 km/h zelfstandig aan te drijven d.m.v. een gashandel. De kit wordt geproduceerd in Sjanghai, China.

Technische gegevens
Motorvermogen: 250 Watt nominaal, 500 Watt piek
Bereik: afhankelijk van de hoeveelheid assistentie 25 km. tot 80 km
Motor: borstelloze naafmotor
Gewicht: motor 5 kg – accu 3,1 kg
Accu: Li+polymer battery 37V 10Ah
Oplaadtijd: ongeveer 4 uur
Garantie: 1 jaar

Er wordt op dit moment bekeken of er een goedkeuring kan komen voor een Steintrike met de 400 Watt motor voor een snelheid van 45 km/h. Dat zal dan te vergelijken zijn met de elektrische scooter, maar dan met minder energieverbruik. In Duitsland is deze goedkeuring inmiddels al gegeven.

Zie verder de eZee website