Modulair gebouwd
De Steintrikes komen oorspronkelijk uit Servië. Daar worden al een lange tijd diverse modellen trikes gebouwd. Terugkoppeling van trike eigenaren en leveranciers zoals Wheel Reinvented heeft de ontwerpen steeds verder doen evolueren tot wat ze nu zijn. Het Oostenrijkse bedrijf ‘Bike Revolution’ is deze trikes in Europa gaan importeren. En ontwerper/constructeur Thomas Seide van Bike Revolution heeft daarbij ook nieuwe trikes ontwikkeld, zoals de volledig geveerde Mad Max en alle daarvan afgeleide modellen, inclusief de velomobiles.
De Steintrikes zijn al lange tijd bekend in Nederland, maar het was moeilijk om er één aan te schaffen. Sommigen gingen daarbij zover om op vakantie naar Servië te gaan. In 2007 werden wij enthousiast over deze trikes, zijn we ze als Wheels Reinvented gaan importeren, en zijn ze dus ook in Nederland leverbaar.
Het bijzondere aan de Steintrikes is dat ze modulair zijn gebouwd. Elke trike is opgebouwd uit twee delen, een voor- en een achterframe. Hierdoor zijn diverse combinaties mogelijk. Voor de versies met grotere achterwielen is bijvoorbeeld alleen het achterframe iets anders.
De besturing van de twee voorwielen werkt met Ackermann correctie, waarbij in een bocht het buitenwiel een grotere cirkel rijdt dan het binnenwiel. Hierdoor is er geen wringing van de wielen op de weg.
Standaard worden de trikes geleverd met een drie kettingbladen derailleur voor en een acht of negen bladen cassette achter. Maar ook een versnelling in de achteras in plaats van een voorderailleur is mogelijk. We kunnen zelfs een traploos instelbare versnellingsnaaf leveren waarbij er helemaal geen derailleur meer aanwezig hoeft te zijn.
Verder is het uitstekend mogelijk de trike te voorzien van een elektrische hulpmotor.
wild one
Volledig geveerde allround trike. Snel en wendbaar. Voor dagelijks woon-werk verkeer en voor tourtochten, zelfs over onverharde paden. Unieke fiets met speciaal ontworpen veersysteem voor veel stabiliteit en fietscomfort. De Wild One is Steintrikes’ basismodel.
speedster
Versie van de volledig geveerde Wild One met een smallere spoorbreedte en een lager zwaartepunt. De Speedster is lichter en sneller. Stabiele en precieze besturing op drukke routes en smalle paden. Past door smalle doorgangen. Perfect voor Nederlandse omstandigheden.
roadster
Versie van de volledig geveerde Wild One met een groot achterwiel. Het grotere wiel zorgt voor meer rijcomfort op ongelijke hobbelige wegen omdat het soepeler over de kuilen en hobbels in het wegdek rijdt.
fat
Een volledig geveerde off-road trike met dikke banden, ontworpen voor ruig terrein. De lagere bodemdruk maakt deze trike zeer geschikt voor het rijden over sneeuw, zand, drassig terrein en door modder.
Vergelijkingstabel | Wild One | Speedster | Roadster | Fat |
---|---|---|---|---|
Frame Materiaal | ST52 BK | ST52 BK | ST52 BK | ST52 BK |
Zithoogte | 23 – 30 cm | 20 – 25 cm | 23 – 30 cm | 30 cm |
Stoelhelling | 30° – 37° | 30° – 37° | 30° – 37° | 30° – 37° |
Trapashoogte | 47 cm | 44 cm | 47 cm | 47 cm |
Wielbasis | 112,5 mm | 112,5 mm | 121,7 mm | 125,5 mm |
Spoorbreedte | 780 mm/800 mm | 700 mm | 780 mm/800 mm | 800 mm |
Draaicirkel | 4,45 m | 4,2 m | 4,8 m | 5 m |
Totale Lengte | 1,80 m – 2,09 m | 1,80 m – 2,10 m | 1,95 m – 2,30 m | 1,90 m – 2,20 m |
Totale Breedte | 835 mm/875 mm | 740 mm | 835 mm/875 mm | 900 mm |
Gewicht | 19 kg | 17,65 kg | 19 kg | 19 kg |
Wielmaat Voorwielen | 20″/406 mm | 16″/349 mm | 20″/406 mm | 20″ x 4″/406 mm |
Wielmaat Achterwiel | 20″/406 mm | 20″/406 mm | 26″/559 mm | 26″ x 4″/559 mm |
Veerweg Voor | 100 mm | 78 mm | 100 mm | 100 mm |
Veerweg Achter | 100 mm | 100 mm | 100 mm | 100 mm |
Capaciteit | 120 kg | 120 kg | 120 kg | 120 kg |
Derailleur | Shimano Deore | Shimano Deore | Shimano Deore | Shimano Deore |
Versnellingen | 24 | 24 | 24 | 24 |
Schijfremmen | Avid BB7 | Avid BB7 | Avid BB7 | Avid BB7 |
Elektromotor | Pendix | Pendix | Pendix | Pendix |